HTML

Egy dokkmunkás unalmas élete

Egy észak dániai hajójavító kikötő (ship yard) mindennapjairól,az itt folyó munkáról,belső életéről írok,naplószerűen,saját szemszögemből.

Utolsó kommentek

  • HK417: @lekvárosnokedli: Lehet, hogy igazad van uram--nem vitatom, hiszen nekem a gépen dolgozó tengerész... (2016.06.28. 00:05) Dokkok,gépek
  • lekvárosnokedli: Üdv. A "nagyhajó" biztosan elkápráztatja az embereket. Az orrán található csíkok is, amik ugye a j... (2016.06.26. 09:13) Dokkok,gépek
  • arsenal71: Kösz a blogot jó ötlet. De kollégák nem leszünk. :) (2015.11.28. 21:09) Ismertető? előzetes?
  • deepwing: Abszolute csak érdeklődtem, érdekes lehet ezt hajógépészkedést csinálni. Nekem nem ez a szakmám, I... (2015.03.06. 16:19) Ismertető? előzetes?
  • HK417: @deepwing: Semmi különös uram, mert mindenre megtanítanak--DE!!! Ahhoz, hogy egyáltalán szóba állj... (2015.03.05. 19:18) Ismertető? előzetes?
  • Utolsó 20

Linkblog

Tank,szivattyú

2011.05.22. 18:02 HK417

Üdv,mindenkinek!

 

Ott hagytam abba,hogy a halászhajón kinyitogattuk az tisztítandó tankokat,feltelepítettük a munkához szükséges felszerelést és megkezdtük a „gázos” tankok légcseréjét. Másnap három tankban a gázteszt még mindig negatív, ezért ott folyamatos a légcsere,de a többiben meg tudjuk kezdeni a munkát. A hajó elején lévő ballaszt(forepeak) és stabilizációs tankot a második műszak már befejezte,ezért a géptérben lévő „napi” használatú üzemanyag tankokkal lehet kezdeni(konkrétan kettőnek volt jó reggel a gáztesztje). Ezek kicsi,néhány-tíz köbméteres tankok,általában mindenféle nehezítő tényező nélkül,bár szinte kivétel nélkül nagyon retkesek–egyfajta olajsár,vagy mi a jó isten csapódik ki és ül le minden kiálló felületre,padlóra,amit a mosás előtt fel kell szivattyúzni egy porszívó csővel.( a tankból kifele haladva: porszívó cső,két incses cső,három incses cső,traktor vagy teherautó,ami a vákumot adja-tehát van „kraft” bőven a cső végén) Erre azért van szükség,mert a nagynyomású mosó szétcsapkodná ezt a trutyit az amúgy is olajos falakra és még nehezebb lenne kimosni a tankot. A melót két litván „vikár” kapja(Deimantas és Evaldas),akik amellett,hogy nagyon jó srácok,még profik is a nálunk végzett melóban,mivel már régóta a cégnek dolgoznak „vikár”-ként. Ezért-mivel nem kell rájuk figyelni-én el tudom kezdeni a géptér mögötti „műhely és raktár” padlója alatt lévő három,szintén üzemanyag tárolására szolgáló tank mosását.(mondjuk az egyikben ekkor még ment a légcsere) Ismét Robert a társam. Mindig legalább ketten kell,hogy legyünk,mert egyikünk kint figyel a másik a tankban dolgozik. Aki kint van,annak feladata elhárítani az összes műszaki problémát (szétnyomta a csövet a nyomás valahol,eldugult a szivattyú,......)amit a bent dolgozó jelez és figyelni az ő biztonságára. A tankok a teljesen a hajó hátuljának az alján vannak,tehát a hajótest formáját követik-ezek hátrafele szűkülnek-és tele vannak merevítő „falakkal” amiken különböző méretű lyukak vannak vágva,hogy valamennyire mozogni lehessen bennük. Mondjuk az ilyen tankoknak az viszont előnye,hogy mivel erősen lejtenek minden irányból,nem kell a porszívó csővel szórakozni,mert minden az egyik sarokba folyik így oda csak beteszem a kétincsest és elszívogat magának,sosem kell megállni,mert bokáig ér a víz csak tolod a mosóval. Mivel azt hittem,hogy sürgős a dolog,fel sem merült,hogy Robert menjen le. Beöltözés a védőruhába,maszkot nem viszek,lámpa(talán a legfontosabb felszerelési tárgy) ok,mehet! Odabent megkeresem a legalacsonyabb pontot,ahol aztán találok is vagy fél köb dízelt,úgyhogy szivattyú bele azután pár perc alatt üres a hely, lehet kezdeni a mosást. Meglepően tiszta a tank belülről és a hajó ütött-kopott kinézetéhez képest jó állapotúnak is látszik–már tudom,ez gyors lesz. Az első négy szekció emberi méretű,még fel is tudok állni és az átjárók is nagyok,semmi gond,mosom mint állat. A víz nagyjából ötven fokos-legalábbis ezt mondtam Robertnek,hogy oda állítsa a melegítőt-teljes nyomáson a faltól kb. 15-20 centire mozgatva a mosót gyorsan haladok,bár hátrébb már szűköl a hely rendesen és csak kúszva tudok egyik szekcióból a másikba menni,ráadásul alacsony is már–nem rossz találmány az a nadrágunkba tehető térdvédő. Mivel,ahogy előre megbeszéltük az egyik légcserélő csövét Robert a tankba vezette a lejáratnál a párával sincs sok gondom,gyorsan eloszlik. Körülbelül másfél óra alatt végzek a mosással,még fél óra ,hogy a szivattyúval eltüntessem a vizet aztán ez kész. A következő,mivel mellette van,középen,kétszer ekkora a hajógerinc felett végigfutó merevítőfallal–gyakorlatilag kettő hasonló tank egy nyílással,mint az előző volt. Ugyanaz,mint az előző,ezért gondoltam végigmegyek az egyik oldalon,aztán átvergődök a másikra megmosom azt is aztán a szivattyú és kész,de alig lettem kész az egyik felével,mikor Robert kiabált,hogy menjek fel. Kiderült,másik melóra kell mennem,ezt majd a második műszak befejezi–ezt,de utálom!

Robert maradt a hajón,máshol is szükség lett hirtelen a szivattyúra és mivel a mienk éppen szabad volt, azt elvitte és kihúzta a bajból a „yardot”akik megbontottak egy nagy fedélzeti csörlőt,amiből természetesen köbméterszám kezdett ömleni a hidraulika olaj---de jött az ISS és főleg Robert a hős és elrendezte a dolgot,ahogy kell! Mikor visszaértem a központba (jó erős egy perc) kiderült,hogy a hármas dokkban álló hajóhoz kell mennem a Scaniával, sludge olajat szivattyúzni(használt,hulladék olaj sok vizzel) és azért nekem mert a második műszakos kolléga akinek van jogsija meg gyakorlata a gépre lebetegedett és nálunk sincs más aki ezzel a géppel meg tudná csinálni a többi gép meg dolgozik más hajókon. Mikor a főnök megmondta,hogy mennyi olaj van,már tudtam,hogy ez keményen túlórás meló. A hajó egy a sok gép közül amit az északi-tengeri olajkitermeléseken használnak kisegítő,beszállító,mentő feladatokra. Nagyon hasonlóan néznek ki mind,mérettől és feladattól függetlenül. Ha egyet ismersz,nem tévedsz el a többin sem. Majdnem mind fiatal hajó a legjobb és méretükhöz képest nagyon nagy,erős motorokkal szerelve,de általában is minden rendszerük modern és talán egy cseppet túlméretezett,ami nem csoda,ha azt nézzük,hol dolgoznak. Nem tudom mondtam e már,de itt úgy nagyjából 60-65%-a munkáknak az olajcégektől jön,ami azért jó,mert ha tankolom a kocsimat,mindig eszemben van,hogy valamennyit visszaszedtem azért a marha nagy hasznukból. Ez a fajta szivattyúzás úgy történik,hogy rácsatlakozunk a hajó megfelelő „csapjára” a fedélzeten aztán mi szivattyúzunk a hajó meg pumpál–nagyon oda kell figyelni a csatlakozásra,mindig együtt kell működni a hajóval és időben utasítani a pumpa leállítására,mert senki sem szeretné elönteni az amúgy tiszta kikötőt olajos rittyóval. Másnap ezen a hajón másfajta szivattyús munka következet mert kinyitottak a fedélzeten tíz tankfedelet amelyek az oldalsó ballaszt tankokhoz tartoztak és kiderült,hogy rendesen tele vannak sáros vízzel. Míg az olajat a kikötő másik oldalán lévő olajdepóba hordjuk(majd felteszek egy térképet a kikötőről,hogy átlássátok)addig a vizet,szennyvizet a központunk mellett található mosó helyen simán le lehet üríteni,még ha sáros,rozsdás is. Ezzel viszont valami baj volt,belekerült valami,mert egy másik városban működő nagy hulladékfeldolgozóba kellett vinni. Ehhez már kevés a kapacitás ezért a feldolgozóból jött egy nagykapacitású szivattyús teherautó(15 köbméter),beállítottuk a nagyobbik traktorunkat ami biztosítani tudta a folyamatosságot(10 köbméter kapacitás),mert a yard nyígott,hogy hama-hama! Meg hordtam én a mienkel(5 köbméter). Aztán kiderült,hogy nincs is olyan marha sok,úgyhogy ezzel a rendszerrel végeztünk is a munkaidő végére–bár hajtottunk rendesen(nem egyszer tiltott a tachográf a főúton)

 

Na,most ennyi,majd a héten folytatom. Fog jönni még két másik hajó,egy pedig elmegy.

 

 "sludge" szivattyúzás,..

innen--a hajó meg pumpál.

Itt már a "sarat" szívjuk-látszik,hogy nincs is a tüzoltó csövekhez használatos csatlakozóval toldva a két cső,hiszen itt a hajó nem pumpál,nem tud szétjönni,elég egy sima PVC közbetét(nem látszik,mert a vákum összeszívta rajt a csüveket)

Azért itt látszik,hogy nincs az a nagy hely a manőverezéshez,főleg a traktorral,hisz az jóval hosszabb szerelvény

Szólj hozzá!

Címkék: munka hajózás

A bejegyzés trackback címe:

http://dokkmunkas.blog.hu/api/trackback/id/tr962924153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.