HTML

Egy dokkmunkás unalmas élete

Egy észak dániai hajójavító kikötő (ship yard) mindennapjairól,az itt folyó munkáról,belső életéről írok,naplószerűen,saját szemszögemből.

Utolsó kommentek

  • HK417: @lekvárosnokedli: Lehet, hogy igazad van uram--nem vitatom, hiszen nekem a gépen dolgozó tengerész... (2016.06.28. 00:05) Dokkok,gépek
  • lekvárosnokedli: Üdv. A "nagyhajó" biztosan elkápráztatja az embereket. Az orrán található csíkok is, amik ugye a j... (2016.06.26. 09:13) Dokkok,gépek
  • arsenal71: Kösz a blogot jó ötlet. De kollégák nem leszünk. :) (2015.11.28. 21:09) Ismertető? előzetes?
  • deepwing: Abszolute csak érdeklődtem, érdekes lehet ezt hajógépészkedést csinálni. Nekem nem ez a szakmám, I... (2015.03.06. 16:19) Ismertető? előzetes?
  • HK417: @deepwing: Semmi különös uram, mert mindenre megtanítanak--DE!!! Ahhoz, hogy egyáltalán szóba állj... (2015.03.05. 19:18) Ismertető? előzetes?
  • Utolsó 20

Linkblog

Munka

2011.06.03. 21:16 HK417

Sziasztok!

Jó régen nem írtam már és azóta történt egy csomó dolog,ezért nem mesélek el mindent,csak "szemezgetek".

Közben elment a ' SHAKLETON(1.poszt) amin természetesen mi voltunk az utolsók és mint általában,a motortér mosásával fejeztük be a munkát a hajón. Eddigre már mindenki más lepakolt a gépről és az összes rendszert saját forrásból üzemeltetik,sőt sokszor a fő motorokat is járatják már(utolsó teszt,melegítés),tehát a gépterem ilyenkor már rendkívül zajos-ha csak az energia ellátásért felelős motorok dolgoznak,akkor is elég pár perc,hogy fejfájást okozzon a zaj,tehát itt ilyenkor már fülvédő nélkül nem lehet dolgozni(csak,hogy ne legyen már minden olyan egyszerű).Minden gépteremnek van egy "padlója",ami  fémkeretekre(be) csavarozott szintén fém lapokból áll-ezen lehet járkálni. Ez  "padló" azonban nem a terem alja,hanem mindig ahhoz képest emelt szinten van(azért vannak a fém keretek,ezek tartják) és ez a szint külömbség hajónként változik,felépítéstől függően a 60-80cm.-től a több méterig terjedhet. Erre azért van szükség,mert ebben  a "kölümbségben"futnak a csövek,itt van egy csomó szivattyú a hűtéshez használt tengervíz szűrői(sea valves),meg mégy egy csomó minden. Azonkívűl a motor is nagyobb mint amit alapból látunk,ha benézünk egy ilyen terembe,mert az olajteknő is a járószint alatt van,meg a gép talapzata is. A karbantartáskor,szereléskor mindenféle hulladék potyog be ide aminek nagyrésze ott is marad,amíg mi ki nem szedjük. Mikor megbontják a külömböző rendszereket mindig kifolyik egy csomó víz,olaj,meg még a fene tudja mi-ezeket menet közben is szivattyúzzuk,de az olaj a zsír és ezek egyvelege mindig ottmarad (ennek jórésze természetesen nem friss,hanem a hajó üzemeltetése során lassacskán rakódik le). Első lépés a nagyobb méretű hulladék összeszedése-már ezért is le kell menni a járószint alá,hisz épp azért van ott a szemét,mert aki beejtette nem tudta kiszedni. Ilyenkor a használt törlőrongytól a műanyag kábelbilincsen át az alkatrészek csomagoló anyagainak maradványaiig sokminden előkerül és minden alkalommal találunk egy csomó szerszámot is (a központban lévő kicsi műhelyünk meglepően jól fel van szerelve kéziszerszámokkal). Az apróbb szeméttel nem kell foglalkozni,mert a szivattyú simán felszívja a mosáskor a vízzel együtt. Mikor ez megvan fogunk  egy kézi permetezőt és a járószintet lepermetezzük szappannal,egy kicsit megdörzsöljük egy jó nagy partvis szerű kefével(nem nagyon van rá szükség,mert a szappan elrendezi a retket "önálló jelleggel is",de had lássák a népek,hogy mi aztán mindent tuttira vágunk),aztán kezdjük a mosást. Mivel a hajó már vízen van és minden működik rajt,mindig megbeszéljük a főgépészlénnyel,hogy valamelyik oldalra és hátrafelé döntsék meg a hajót egy kicsit,hogy a víz és a retek egy helyre folyjon(valamelyik sarokba,ahol amúgy is van egy "bilge"- lyuk,a menet közben szivárgó leveknek)és így egyszerű a cucc kiszivattyúzása,hiszen a szivattyú folyamatosan dolgozik. A járószintet gyorsan meg kell a szappan után mosni,mert ha a járólapok festettek,akkor azt bizony feloldja és a forróvíz a kétszáz bár feletti nyomáson le is takarítja szépen (szerencsére már elég ritka a festett elem,inkább alumínium lapokat használnak). Ez után a mosás után a járószinten minden csillog-villog,nyoma sincs a millió olajos lábnyomnak,zsírfoltnak. Amíg egyikünk mos,addig a másik már szedegeti fel a kész "járdákat",hogy aztán hozzáférjünk a "tank top"-hoz-így hívják a gépterem valós padlóját,mert ez egyben a tankok teteje is(már amelyik itt van). Itt kezdődik az igazi móka! Lehet bujkálni a a csövek között,terelgetni a mosóval az olajos "rittyót" és igyekezni,hogy mindenhol meg tudjad mosni,még ott is ahol látszólag lehetetlen,hiszen,ha ottmarad,tűzveszélyes (a gőzborotva csodákra képes). Van,hogy a már "felvágott" olajos,zsíros szennyeződést a víz nem viszi el egészen a szivattyúig,hanem kicsit odébb leteszi megint-ilyenkor a szivattyú csővel is lehet futkorászni,ami nem leányálom főleg,hogy éppen járda sincs. Végső esetben szappant permetezünk rá és folyamatos mosás mellett így nem "ül" vissza.
Ez a móka két embernek egy akkora gépen,mint a ' SHAKLETON,főleg ha olyan retkes is,simán kitart egész nap,sőt,ha nem elég rutinosak be sem tudják fejezni. Miután végeztünk a főgépészember átveszi a melót-ha jónak ítéli-aztán a járda vissza és már csak le kell pakolni a hajóról (ehhez azért általában többen összejövünk) és kész a gép--pár órán belül el is mennek. A másik nagyobb,többnapos akció az előző posztban képeken már látható tengely és propeller kihúzása volt,amit a yard-al szorosan együttműködve játszottunk végig. A kihúzott tengely darab úgy 12 tonna és jópár csapágyazott helyen fut át. Maga a tengely,talán tizedmiliméteres vastagságban szennyezett a rárakódott zsírtól,de ez elég lehet ahhoz,hogy mikor húzzák kifele tönkre tegye ezeket a csapágyazott pontokat(a daru nem biztos,hogy megáll,ha egy kicsit szorul a holmi)melyeknek a javítása,cseréje akár a milliós tételt is elérheti (az összeg dán koronában értendő). Tehát a yard szól,hogy kezdik a szétszerelést az utolsó "kobling" nál a portside-on,tehát mi is azonnal megyünk (min. ketten),szappannal,féktisztító spray-al,egy csomó ronggyal és dörzsszivaccsal felszerelkezve és a kihúzandó részt teljesen zsírmentesítjük. Ha láttátok a képeket,tudjátok,hogy ez a hely miatt nem egy egyszerű dolog,még forgatni is kell a tengelyt közben,ami csak a főmotor forgatásával lehetséges,tehát a hajó személyzet is benne van a buliban. Ráadásúl  mivel kint a másik végén,ahol a propeller van,már állványoznak,engedik le az olajat,készítik elő a kormánylapátot a leszereléshez,szóval van ember rendesen,egy rádióval felszerelt yardos melós figyelmezteti a kintieket,hogy forogni fog,mindenki húzzon el onnan. Miután kiment mind a kettő,hanyagoljuk egy kicsit a helyet,hiszen van időnk,mert nem véletlen,ha ezt eljátszák--ott hosszabb,komolyabb javításnak kell lennie,hiszen a móka nem két korona. Amikor aztán megint szólnak,hogy a belső munkákkal a tengely helyén végeztek,megyünk és kitakarítjuk a teljes tengelycsatornát (szintén képek az előző posztban). Ezt most nem részletezem mert hasonló a szisztéma mint a motortér mosásánál,csak itt vannak helyek,ahova nem kerülhet víz-ezeket előtte  fóliával és duck-tape el leburkoljuk (persze a burkolás előtt,ha van olaj,zsír azt eltávolítjuk).Az itt használt olajak és zsírok különösen ragaszkodnak a már jól belakott helyükhöz,ezért itt nemritkán 60-80 fokos vízzel kell mosni,ami a szűk helyek miatt nem veszélytelen játék ekkora nyomáson-oda kell figyelni na! Csináltunk még egy csomó mást is,de ha mindent leírok most,akkor nem lesz mit írkálnom később. Teszek pár képet most is de nem nagyon van köze ehhez a poszthoz,csak mert érdekesek lehetnek.

 

 

 

 

 

Robert és én. Új cipőt kaptunk,ennek örvendezünk éppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

egy

jókiállású mélytengeri kutató,mentő robotka a hajó hangárjában

 

Robert kinlódik a szivattyúcsővel-nem akart hosszabbat,én meg ráhagytam

 

A tengelycsatornában--Robert profi a szemétszedésben,Tony meg a nézelődésben

 

Ezt csak érdekességnek: kedden állt be  az ALEXANDER von HUMBOLDT német vitorlás.Nemsokára jön egy fesztivál,ahol többszáz ilyen hajó jelenik meg a Kattegaton--nem semmi látvány

A 'HUMBOLDT a vízen. (ezt a wikiről szedtem)

2 komment

Címkék: munka hajózás

A bejegyzés trackback címe:

http://dokkmunkas.blog.hu/api/trackback/id/tr102955193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Timi70 2011.11.19. 17:13:54

Nagyon szép ez a vitorlás, bár szerintem én tiszta tengeri beteg lennék, ha utaznom kéne rajta, de azért gyönyörű!

Timi70 2011.12.09. 11:31:06

Jó lenne , ha írnál, mert nagyon érdekes, amiket írsz...nem lustálkodni!!!!!